Creatieve Therapie


Al doende ontstaan de mooiste dingen

Beeldende therapie, is een therapie die uit gaat van het vorm geven aan dat wat moeilijk verwoord kan worden.

De beeldende therapeut combineert creatieve activiteiten met praten. Tijdens een bijeenkomst werk je met beeldende materialen zoals potlood, verf, klei of hout. Dit doe je aan de hand van een opdracht of een thema. De manier waarop jij met deze materialen omgaat en wat je ermee uitdrukt, zegt iets over jou. Wat je bezighoud wordt hierdoor zichtbaar, voelbaar en bewust. Dit kan spannend zijn en soms gevoelens oproepen die zijn weggestopt. Het geeft je echter ook de mogelijkheid om met behulp van de therapeut grip te krijgen op de problemen, er anders mee om leren gaan en er eventueel woorden voor vinden.

Het kijken naar eigen werk maakt het mogelijk om in gesprek (dialoog) te gaan met jezelf. Van beelden naar het eigen verhaal. Van het verhaal naar de gevoelswaarde. Er word verbinding gemaakt tussen de eigen binnenwereld en de omgeving.

 

creatief1             creatief2

 

 wanneer heeft het jou iets te bieden?

Je denkt misschien “ik ben niet creatief, dus deze therapie is niks voor mij”. Iedereen kan in aanmerking komen voor deze therapie, je hoeft niet creatief of kunstenaar te zijn. Het is zeker iets voor jou als je moeilijk over je problemen praat. Daarnaast is deze therapie ook geschikt als je er juist heel goed over kunt vertellen maar vergeten bent wat je voelt.

In beeldende therapie kun je terecht met verschillende klachten, je kunt er bijvoorbeeld werken aan je zelfvertrouwen, of leren meer structuur aan te brengen in je leven. Ook kan het leren omgaan met spanningen of het verwerken van een trauma centraal staan.

 

Voor wie?

Beeldende therapie is voor alle leeftijdsgroepen, ouderen, volwassen, jongeren en kinderen.

Voor beeldende therapie hoef je niet perse creatief te zijn, iedereen kan in aanmerking komen voor deze therapie.

Problemen kunnen op verschillende levensgebieden ontstaan, zoals in relatie, met gezinsleden, op je werk of tijdens je studie. Als spanningen daarin te hoog oplopen en je de grip verliest en het lukt je niet meer om het zelf op te lossen kan beeldende therapie een goede behandeling zijn.

Beeldende therapie is mogelijk:

  • Als het moeilijk is om onder woorden te brengen wat er van binnen leeft.
  • Te veel woorden en het gemis van gevoelens.
  • Emoties een vorm geven om deze beter te leren hanteren.
  • Verlies van een dierbare vorm te kunnen geven.
  • Meer rust te kunnen ervaren door te doen.
  • Contact maken met jezelf, je partner of je kind via een werkstuk.
  • Nieuwe manieren vinden om samen te werken.
  • Ordenen van de chaos die er van binnen leeft.
  • Tijd kunnen nemen om bij jezelf stil te staan.

Je kunt een burn-out of traumatische/verlies ervaring hebben wat de oorzaak van je klacht kan zijn. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal en dit verhaal is vaak een opeenstapeling van verschillende invalshoeken.

 

Wat kan ik met beeldende therapie bereiken?

Met beeldende therapie kun je op veel vlakken positieve vooruitgang boeken.

 

Emotioneel
  • Het verwerken van traumatische ervaring of het leren uit en vorm geven emoties.
Gedragsmatig
  • Het leren structuur aanbrengen
  • Leren chaotisch gedrag tegen te gaan
  • Verminderen van probleem gedrag
  • Leren beter om te gaan met frustraties
  • Leren om controle te verminderen
  • Concentratie verhogen en doorzettingsvermogen vergroten.
 Conflict verwerking
  • Om leren gaan met tegenstellingen
  • Conflicten leren vormgeven en verwerken.
Ego versterking
  • Ontdekken en uitbreiden van mogelijkheden en onmogelijkheden
  • Vergroten van zelfvertrouwen en zelfbeeld
  • Leren accepteren van grenzen en beperkingen
  • Ontwikkelen van eigenheid en identiteit.
Sociaal functioneren
  • Leren samenwerken
  • Leren kijken en luisteren naar anderen
  • Bevorderen van assertiviteit
  • Leren grenzen stellen
  • Rekening leren houden met anderen.